Mýty ktoré už neplatia

Pri našej práci sa čoraz častejšie stretávame s názormi pacientov na rôzne princípy liečby alebo odporúčania, ktoré počuli v minulosti počas svojich terapií, no v súčasnosti sú už vedecky vyvrátené. Dúfame, že tento blog pomôže mnohým odstrániť tieto informácie z ich povedomia.

1 prvou takouto informáciou je : Stojte s podsadenou panvou.

Mnoho trénerov alebo inštruktorov skupinových cvičení odporúča stoj s podsadenou panvou. Tento mylný fakt odvodzujú snáď od mnohých cvikov, pri ktorých je naozaj potrebné podsádzať panvu. No odporúčať stoj s podsadenou panvou je úplne proti  fyziológii zakrivenia chrbtice. Zdravá chrbtica má zakrivenia smerujúce dopredu a dozadu nazývané lordóza a kyfóza. Pokiaľ si v stoji podsadíte panvu vaša drieková lordóza sa vyhladí. Bolesť chrbta našich pacientov býva skoro stále spojená zo zlým držaním tela, pri ktorom sa drieková lordóza stráca. Teda nastáva trvale podsadená panva.

2 záklon hlavy

S hlavou je to veľmi podobný princíp ako s panvou. V krčnej chrbtici máme fyziologické zakrivenie rovnaké ako v drieku, teda lordózu. Pokiaľ si človek prestane pravidelne zakláňať hlavu s krčnou chrbticou jeho zakrivenie chrbtice sa zmení. Mechanika pohybu sa musí upraviť no na takúto zmenu sa svaly, šľachy a cela štruktúra ťažko prispôsobuje. Telo sa začne brániť, ozve sa bolesťou. To najmä bolesťou pri záklone, kedže v tomto smere je celý krk veľmi stuhnutý. Pri pohybe sa naráža sa mechanické napätie, ktoré sa ale dokáže správnym pohybom rozcvičiť. Preto je dôležité udržiavať rozsah záklonu čím dlhšie.

3 cvičte do bolesti

V tele všetko so všetkým súvisí. Rovnako je tomu aj v tomto blogu. Prvé dva body hovoria o akejsi mechanickej stuhlosti a následnom rozcvičovaní. Istotne je toto rozcvičovanie spojené s bolesťou pri pohybe. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ak ma bolí určitý pohyb, zrejme ho robím zle. Uvedieme si jednoduchý príklad. Keď si zlomíte napr. lakeť a budete nosiť sadru niekoľko týždňov. V podstate vám ani nepríde čudné keď po odňatí sádry cítite bolesť pri všetkých pohyboch. Niečo také si dokážeme spôsobiť sami, dobrovoľne, ak neprecvičujeme svoje telo komplexne. Pri bolesti treba rozlišovať následnú reakciu. Ak pohyb bolí, ale po cvičení sa cítite lepšie, rozhýbanejšie a uvoľnenejšie, je všetko v poriadku.

 

 

4 keď ma sekne, musím mať kľud

Z reklám sú naše mozgy masírované k tomu aby sme ako prvé pri seknutí siahli po liekoch a mali kľudový režim. Mnohé výskumy ale dokazujú, že dobre cielené cviky a správne držanie tela vám spôsobia úľavu rovnako rýchlo či dodržiavate kľudový režim niekoľko dní, alebo ho nedodržiavate vôbec. Bohužiaľ sa tieto informácie nedokážu dostať cez sieť marketingu a reklám.

5 so zápalom nemám cvičiť.

Áno, v podstate so zápalom je často krát vhodnejšie necvičiť. Skôr vidíme väčší problém v tom, že si bežne ľudia myslia, že ich bolesť je spôsobná zápalom. Chvalabohu si to len myslia. Zápal sa prejavuje určitými znakmi, ktoré sa u nich skoro vôbec neprejavujú. Toto býva naozaj častým problémom, s ktorým sa stretávame. 🙂